Clear Channel Communications – SourceWatch

Clear Channel Communications is the count one radio station owner in the U.S. “ unclutter Channel owns, operates, programs, or sells airtime for closely 1,200 radio receiver stations ; it besides has equity interests in 240 international stations. clear up Channel owns a 90 % stake in one of the world ‘s largest outdoor advertise companies, absolved Channel Outdoor Holdings, with more than 910,000 expose locations worldwide. In addition, clear Channel owns or manages about 50 television stations and sells point advertise for more than 3,300 radio receiver and television stations through Katz Media. The company has agreed to be taken private by an investment group led by Thomas H. Lee Partners and Bain Capital. ” [ 1 ] In August 2006, TheDeal.com reported that clear Channel “ is considering filing a formal prayer to the Federal Communications Commission seeking to raise the caps limiting how many stations one ship’s company can own in the largest individual U.S. markets. ” According to the article, the party has 1,189 radio receiver stations, but “ wants the FCC to relax a principle that limits a caller ‘s radio place ownership in individual markets. ” A net Channel spokesperson said, “ Easing the possession restrictions will help level the dally field and let release radio compete with iPods, online music services and satellite radio. surely, seeing that satellite radio has 150 unregulated stations in every commercialize and rid radio is limited to precisely eight shows the apparent disparity. ” [ 1 ]

history

See the company ‘s web web site here for a chronological listing of its acquisitions .

Self-Censorship

Following the September 11, 2001 terrorist attacks, gain Channel program directors issued a list of “ potentially offense songs ” that it suggested stations not play. many reports referred to the list as a “ banish ” on the songs, which included all Rage Against The Machine songs, the Notorious B.I.G. ‘s “ Juicy ” ( which includes the agate line “ Time to get paid, blow up like the World Trade ” ), John Lennon ‘s “ Imagine, ” Metallica ‘s “ Seek and Destroy, ” AC/DC ‘s “ Safe in New York, ” Bobby Darin ‘s “ Mack the Knife, ” Peter, Paul and Mary ‘s “ Leaving on a Jet Plane, ” and Jerry Lee Lewis ‘ “ Great Balls of Fire, ” and “ The Drifters ‘ On Broadway. ”

clear up Channel spokesperson Pam Taylor objected to the list being called a “ ban, ” saying, “ ” This was an effort to help people be sensible to the unthinkable environment. It ‘s been somehow turned into some sort of evil attempt to control crop up music, and that ‘s absurd. ” [ 2 ] According to the New York Times, “ a smaller list of questionable songs was in the first place generated by the corporate office, but an fanatic regional executive began contributing suggestions and circulating the tilt via e-mail, where it continued to grow. ” The broadcast directors at person stations were able to decide whether to play the list songs or not. [ 3 ] besides, in 2003, “ after the Dixie Chicks criticized President Bush during a London operation … some clear Channel radio stations pulled the group ‘s music from their play lists. ” [ 4 ] According to the New York Times ( March 31, 2003 ), “ More unify were the actions of Cumulus Media, which owns 262 stations, and has at least temporarily stopped all 42 of its area stations from playing the Dixie Chicks. ”

Pro-War Rallies

The Clear Channel ‘s activities go beyond radio. In March 2003, its affiliate stations throughout the United States organized pro-war rallies, under the diagnose of Rally for America, to coincide with the Bush administration ‘s launch of war with Iraq. “ feel Bushologists let out a corporate ‘Aha ! ‘ when clear Channel was revealed to be behind the pro-war rallies, because the party ‘s crown management has a history with George W. Bush, ” reported Paul Krugman in the New York Times. Although clear up Channel denied sponsoring the rallies, “ they were promoted repeatedly by the company ‘s widely syndicated radio personality, Glenn Beck. ” [ 5 ] To counter minus impressions resulting from the post-9/11 playlist and “ Rally for America ” debacles, clear Channel hired the crisis-management firm Brainerd Communicators. According to the New York Times ( March 31, 2003 ), part of Clear Channel ‘s damage control included an op/ed article by Glenn Beck in which “ Mr. Beck described the [ pro-war ] rallies as a grassroots reception to his personal air call to ‘Mr. and Mrs. America ‘ to urge their local radio stations to hold rallies. ”

Breaking the law

In their “ Ten Worst Corporations of 2003 ” number, Robert Weissman and Russell Mokhiber report that clear Channel has “ compiled a record of ‘repeated crime ‘ … violating the law — including prohibitions on deceptive advertise and on air conversations without obtaining license of the second base party to the conversation — on 36 classify occasions over the previous three years. ” [ 6 ]

Bush Connections

“ The vice president of Clear Channel is Tom Hicks. … When Mr. Bush was governor of Texas, Mr. Hicks was chair of the University of Texas Investment Management Company, called Utimco, and Clear Channel ‘s president, Lowry Mays, was on its board. Under Mr. Hicks, Utimco placed much of the university ‘s endowment under the management of companies with potent Republican Party or Bush family ties. In 1998 Mr. Hicks purchased the Texas Rangers in a deal that made Mr. Bush a multimillionaire. ” [ 7 ], “ In accession, Hicks steered a controversial schema to use the University of Texas ‘ $ 13 billion endowment for private investment. Among the beneficiaries were the Carlyle Group, the arms investment firm tied to both George Bush Snr and the bank identification number Laden kin, and George W Bush ‘s controversial Harken Oil drill project in Bahrain. ” [ 8 ]

political contributions

Data released by the Center for Responsive Politics in early on 2004 revealed that clear Channel executives donated $ 42,200 to Bush compared to $ 1,750 to Democrat Presidential candidate John Kerry. Clear Channel ‘s political action committee contributed 77 % of their $ 334,501 in federal contributions to Republicans. [ 9 ] In the 2006 election bicycle, absolved Channel gave $ 492,250 to federal candidates through its political action committee – 40 % to Democrats and 60 % to Republicans. [ 2 ]

According to The Hill, in former 2004 well-defined Channel hired Brownstein Hyatt & Farber personal computer to lobby on “ competition in the broadcast industry, media ownership and Federal Communications Commission supervision. ” Lobbyists working on the score included Thomas Hudson, “ who served two years as head of staff to Sen. John Breaux ( D-La. ). ” [ 10 ] In 2006 clear Channel spent $ 2,520,000 for lobbying. $ 700,000 went to four lobby firms with the remainder being spent using in-house lobbyists. [ 3 ]

Astroturf Pirate Radio

In 2005, to promote the format switch of a clean Channel place in Akron, Ohio from “ sports spill to progressive speak, ” clear Channel launched “ Radio Free Ohio ” in a guerrilla selling campaign. The New York Times wrote, “ To the median hearer, Radio Free Ohio has all the earmarks of commandeer radio receiver. For weeks, it sounded as if amateurs had been bleeding their voices into the broadcasts of stations in Akron, Ohio, owned by clear Channel, the corporate radio receiver giant. At the Web site www.radiofreeohio.com, there was a manifesto about “ corporate-controlled music playlists ” that took potshots at respective local Clear Channel stations. ” [ 11 ] “ Radio Free Ohio ” was outed by in truth independent Ohio radio receiver station WOXY, after a contributor to their on-line message board “ learn [ ed ] that the [ Radio Free Ohio ] web site is registered to Clear Channel, presumably as a promotion for an approaching format switch at one of their Akron-area stations. ” [ 12 ] The Stay Free magazine web log then picked up the history, running excerpts of the “ Radio Free Ohio ” web site, which was taken down on May 26, 2005. Stay Free editor Carrie McLaren wrote, “ I supposed this is n’t all that surprising coming from the company that pioneered the art of making generic, nationally produced newscasts healthy as if they ‘re local. … I think of all this as beneficial newsworthiness : clear Channel is so desperate to defend its turf that it ‘ll even try joining the chorus of critics. ” [ 13 ] clear Channel late admitted they were behind “ Radio Free Ohio. ” “ Once we determined we were going to change the format, we tried to get into the mentality of people who would listen to this raw station, ” said the caller ‘s Akron frailty president and marketplace coach, Dan Lankford. “ clear Channel, as I see it, is dedicated to entertaining radio and to getting results for our advertisers, ” he said. [ 14 ]

“ clear Channel Communications Inc. radio stations in Madison, Wis., and Milwaukee ” are naming their newsrooms after bodied sponsors. “ Starting in January, the news on WIBA-AM in Madison will deliver its report from the Amcore Bank News Center. … About two years ago, WISN-AM in Milwaukee introduced listeners to its newscast from the PyraMax Bank News Center. ” The sponsorships are not exclusive and “ will not impose strictures on the broadcasts. ” [ 15 ] But a journalism ethics expert at the Poynter Institute said such arrangements create “ the percept that the newsroom is for sale to the highest bidder. ” The Social of Professional Journalists ‘ president asked, “ How can you not wonder if a report about Amcore is told equally doggedly as a report about another savings bank might be ? ” The banks ‘ news sponsorships come a year after revelations that 280 fiscal institutions used subsidiaries in other states to avoid paying Wisconsin state taxes. [ 16 ] [ 17 ]

spin on Let’s learn about it with investmentchannel.net

On February 5, 2007, a computer at clear Channel Communications added a section on Senate campaigner Al Franken ‘s Let’s learn about it with investmentchannel.net page to suggest that he plagiarized some of his writing. The edit was made anonymously but was picked up by the WikiScanner instrument. [ 4 ]

Executives

With 2006 pay :

[ 8 ]

Executives

Accessed August 2012 : [ 9 ]

Clear Channel
200 Basse Road
San Antonio, TX 78209
call : 1-210-822-2828
URL : hypertext transfer protocol : //www.clearchannel.com

Resources and articles

associate Sourcewatch

  • Mark Mays steps down as President and CEO of Clear Channel Communications in 2010
  • Stevie Spring
  • Terry Buckley

References

Leave a Comment

Your email address will not be published.