History (American TV network) – Wikipedia

US-based external satellite and cable television receiver channel

History ( once The History Channel from 1995 to 2008 ; stylized as HISTORY ) is an american give television network and flagship impart owned by A & E Networks, a joint venture between Hearst Communications and the Disney General Entertainment Content class of the Walt Disney Company. The network was primitively focused on history-based ampere well as social and science documentaries. During the late 2000s, History drifted into reality television receiver programming. In accession to this change in format, the net has been criticized by many scientists, historians, and skeptics for broadcasting pseudo-documentaries and uncorroborated, arresting fact-finding program.

As of February 2015, about 96,149,000 american households ( 82.6 % of households with television ) receive the network ‘s flagship channel, History. [ 1 ] International localized versions of History are available, in versatile forms, in India, Canada, Europe, Australia, the Middle East, Africa, Asia and Latin America .

history [edit ]

The History Channel ‘s original logo, used from January 1, 1995, to February 15, 2008. In the station ‘s early years, the red background was not there, and later it sometimes appeared gloomy ( documentaries ), inner light green ( biographies ), purple ( sitcoms ), jaundiced ( world ), or orange ( abruptly form ) rather of loss. The company indicated that plans for a history channel were in the works in 1993 ; it purchased the Lou Reda Productions objective library and long-run rights for the Hearst Entertainment documentaries archive. The History Channel was launched on January 1, 1995, with its UK counterpart, a partnership with British Sky Broadcasting, following on November 1, 1995. [ 2 ] Its original format focused entirely on diachronic series and specials. During the 1990s, History was jokingly referred to as “ The Hitler Channel ” for its extensive coverage of World War II. [ 3 ] Since then, much of its military-themed scheduling has been shifted to its baby network military history. A & E Networks considered History to be the driver in international expansion ascribable to a miss of external rights to A & E international co-productions. As expected, the History Channel led A & E ‘s oversea expansion in Brazil with TVA ( April 1996 ), the Nordic and Baltic regions with Modern Times Group ( 1997 ), and in Canada ( 1997 ). [ 2 ] history expanded in 1998 into tours of US landmarks with Mayflower Tours having an affiliated web site ( historytravel.com ), History Channel Traveler, and a planned quarterly magazine. While in October, History and MSG Network teamed up to produce respective short-form sports history programs. A+E spun out in November 1998 History Channel International from the History Channel. [ 2 ]
The first gear History ‘s logo, used from February 16, 2008, to May 31, 2015 : The second logo does not have the triangle on the slope of the H. On February 16, 2008, a new logo was launched on the US network as separate of a rebranding campaign. While the trademark “ H ” was kept, the triangle condition on the entrust acts as a play button for liveliness and flyouts during commercials and shows. On March 20, 2008, as depart of that like rebranding feat, The History Channel dropped “ The ” and “ Channel ” from its list to become simply “ History ”. [ 4 ] The “ history 100 ” documentary enterprise was announced in March 2018 that would produce 100 documentaries covering major events and luminary figures from concluding 100 years. [ 5 ]
The second History ‘s logo, used from June 1, 2015, to December 6, 2021. In 2021, the History network ordered a documentary series covering the history of the decades hanker Star Trek skill fiction franchise. [ 6 ] Brian Volk-Weiss is the planned conductor who had done documentaries for Netflix, a well as a former History Channel special on Star Trek for its fiftieth anniversary in 2016. [ 6 ] They planned to go over the long history of the franchise including its versatile television series and behave hurl interviews. [ 6 ] On December 8, 2021, History received a major rebrand for the first gear time since 2008. The logo kept the fortunate letter ‘ H ’ used since launch in 1995 .

Programming [edit ]

Programming on History has covered a wide range of historical periods and topics, while exchangeable themed topics are frequently organized into theme weeks or daily marathons. Subjects include war, inventions, aviation, mechanical and civil engineering, technology, skill, nature, artists, composers, authors, fabulous creatures, monsters, nameless flying objects, conspiracy theories, aliens, religious beliefs, catastrophe scenarios, apocalyptic “ after homo ” scenarios, survival scenarios, alternate history, dinosaur, judgment day, organized crime, secret societies, and 2012 superstitions. Occasionally, some programs compare contemporary culture and engineering with that of the by. [ 7 ] The channel ‘s program would expand into scripted drama with the premier Vikings in 2013. [ 8 ]

criticism and evaluations [edit ]

The network has besides been criticized for having a diagonal towards US history. Another early baby network, History International, more extensively breed history outside the US until 2011, when it was re-branded as H2 and started broadcasting more material that had to do with US history. [ 9 ] The network was besides criticized by Stanley Kutner for airing the series The Men Who Killed Kennedy in 2003. Kutner was one of three historians commissioned to review the documentary, which the channel disavow and never aired again. [ 10 ] Programs such as Modern Marvels have been praised for their display of detail data in an entertain format. [ 11 ] Some of the net ‘s series, including Ice Road Truckers, Ax Men, and Pawn Stars, garnered increased viewership ratings in the United States, while receiving criticism over the series ‘ nonhistorical nature. US Senator Chuck Grassley is a critic of the channel and its lack of historical or educational programming, showing detail reject for the latter two programs. [ 12 ] In 2011, Forbes staffer Alex Knapp wrote, “ ideally, ” “ The History Channel should n’t run stuff like this ‘ancient astronaut ‘ folderal. ” [ 13 ] Forbes subscriber Brad Lockwood criticized the channel ‘s summation of “ programs devoted to monsters, aliens, and conspiracies ”, attributing a perceive intent of boosting ratings to the network ‘s decision to focus on pseudoarchaeology alternatively of document facts. [ 14 ] Knapp refers readers to the Bad Archaeology web site ‘s fall through Keith Fitzpatrick-Matthews who comments, “ I find it incredible and frightening that a global distributed television receiver channel … can broadcast such rubbish as Ancient Aliens. ” [ 13 ] Archaeologist Kenneth Feder, generator of Frauds, Myths, and Mysteries: Science and Pseudoscience in Archaeology, [ 15 ] called the impart ‘s hosting the ancient astronaut theory “ damnable talk through one’s hat ”. [ 16 ] In his book 2012: It’s Not the End of the World, Peter Lemesurier describes the channel ‘s Nostradamus series, in which he was invited to participate, as “ largely fabrication ” and “ lurid folderal ”. [ 17 ] He besides lists numerous allusions made in its films to the alleged Mayan “ end of the world ” and the “ rare ” galactic conjunction that was supposed by John Major Jenkins to accompany it in 2012, [ 17 ] while Jenkins himself has described Decoding the Past as “ 45 minutes of unabashed judgment day hype and the worst kind of asinine sensationalism. ” [ 18 ] In December 2011, Politifact gave the History Channel ‘s claim that the United States Congress stayed open on Christmas Day for most of its beginning 67 years of being a “ pants on arouse ” military rank, the lowest of its ratings, noting that its own research showed that both the Senate and the House had entirely convened once in those 67 years on a Christmas Day and adding that, since there is a one-in-seven prospect of Christmas falling on a Sunday ( when Congress did not meet in order to attend church ), the claim that they would have convened about every Christmas is “ pathetic ”. [ 19 ] The claim had first been broadcast on the History Channel program Christmas Unwrapped – The History of Christmas before being subsequently picked up by the American Civil Liberties Union ‘s web site on the “ Origins of Christmas ” and by the Comedy Central series The Daily Show. [ 19 ] Daily Show host Jon Stewart responded the following day by stating it was their mistake for trusting the History Channel and satirized a clip from the History Channel about UFOs and Nazis by stating, “ The next thing you know we ‘ll all find out the Nazis did not employ extraterrestrial being technology in their bay for populace domination. ” [ 20 ] [ 21 ] The History Channel was besides singled out in a post for Smithsonian magazine. Science writer Riley Black took issue with the display Ancient Aliens for postulating the “ estimate that aliens caused the extinction of non-avian dinosaurs. ” [ 22 ] The on-line cartridge holder Cracked besides lampooned the transmit for its strange definition of history. Cracked singled out the programs UFO Hunters and Ancient Aliens as being the identical definition of non-history by presenting pseudoscience and pseudohistory. [ 23 ] In 2015, skeptic Brian Dunning listed it at # 2 on a “ top 10 Worst Anti-Science Websites ” list. [ 24 ]

Amelia Earhart objective controversy [edit ]

In 2017, a History Channel documentary, Amelia Earhart: The Lost Evidence, proposed that a photograph in the National Archives of Jaluit Atoll in the Marshall Islands was actually a movie of a capture Amelia Earhart and Fred Noonan. The painting showed a white male on a dock who appeared to look like Noonan and a woman sitting on the dock, but facing away from the camera, who was judged to have a physique and haircut resembling Earhart ‘s. The objective theorizes that the photograph was taken after Earhart and Noonan crashed at Mili Atoll. The documentary besides said that physical tell recovered from Mili matches pieces that could have fallen off an Electra during a clang or subsequent overland move to a barge. The Lost Evidence proposed that a japanese ship seen in the photograph was the Koshu Maru, a japanese military ship. The Lost Evidence was soon discredited after japanese blogger Kota Yamano found the original reservoir of the photograph in the archives in the National Diet Library Digital Collection. [ 25 ] The original beginning of the photograph was a japanese travel guide published in October 1935, implying that the photograph was taken in 1935 or before, therefore it would be unrelated to Earhart and Noonan ‘s 1937 disappearance. additionally, the research worker who discovered the photograph besides identified the ship in the right of the photograph as another ship called Koshu seized by Allied japanese forces in World War I and not the Koshu Maru. [ 26 ] Researcher Ben Radford performed a detailed psychoanalysis of the mistakes made by The History Channel in building their documentary on bad photographic attest. In his Skeptical Inquirer article “ A amusing matter Happened on the Way to the Emmys : An Amelia Earhart Special ( Non ) Mystery postmortem, ” critiquing the network ‘s miss of professionalism, Radford said : “ Given that the photograph ‘s birthplace was established and therefore the key precede of the show discredited in about half an hour of Google search, it will be interest to see what worldly concern class expertness … the History Channel will bring to their reinvestigation of Earhart ‘s disappearance. ” [ 27 ] On sequence 82 of his Squaring the Strange podcast, released January 4, 2019, Radford reminded listeners that in overindulgence of 18 months had passed without an apology or explanation from the History Channel as to “ how their research went so dreadfully wrong. ” [ 28 ] [ 29 ]

other media [edit ]

videodisk [edit ]

  • The Unknown Hitler DVD collection,[30] including Hitler and the Occult
  • Dogfight: Season 1 DVD set
  • The Great Depression DVD collection
  • The Making of Trump 2015 DVD[31]

Video serials [edit ]

International [edit ]

North America [edit ]

Canada [edit ]

History Television launched in 1997 and was not initially related to its then similarly named american counterpart. During History Television ‘s beginning respective years of operation, despite sharing a alike program focus, it rarely, if ever, acquired programming from the american channel. The give voice “ not available in Canada ” was used heavily during The History Channel ‘s early on years in promotional ads on american channels that were imported to canadian pay television providers, particularly A & E. [ 32 ] Beginning in the deep 2000s, several History ( US ) shows were acquired for canadian broadcast on History Television. On May 30, 2012, then-parent company Shaw Media announced that it would rebrand History Channel as a canadian version of the US History channel in the fall of 2012, through a license agreement with A+E Networks. [ 33 ] History Television would be relaunched on August 12, 2012 ; with another Shaw-owned, forte channel relaunched as a canadian version of H2 soon after. On October 21, 2014, Corus Entertainment reached an agreement to acquire canadian french -language rights to History program for its own channel, Historia. On March 9, 2015, the net was relaunched under History ‘s logo and stigmatize, although the network still carries the Historia name. [ 34 ] Historia was previously owned as a joint venture between Shaw and Astral Media, which made it a sister to History ; Corus purchased the network in 2013. [ 35 ] On April 1, 2016, Corus Entertainment merged with Shaw Media, and as a result, now holds the canadian English and French-language rights to History program. [ citation needed ]

Europe [edit ]

UK and Ireland

[edit ]

The british adaptation launched in November 1995, and arrived in Ireland on November 1, 1999. The UK groove was renamed Sky History on May 27, 2020, to accommodate Sky Documentaries and Sky Nature .

Germany [edit ]

The german version launched on November 14, 2004, and is operated by The History Channel Germany GmbH & Co. KG, a joint venture between A+E Networks and NBC Universal Global Networks Germany .

Italy [edit ]

The italian adaptation was launched on July 31, 2003, as a joint speculation of A & E Networks and Fox International Channels Italy ; then it became a exclusive venture of A & E Networks in 2012 .

Spain and Portugal [edit ]

The History Channel is available in Spain and Portugal though cable, satellite, and IPTV platforms, a well as streaming media under the brand Canal de Historia. The History Channel Iberia is a joint venture between A+E Networks and AMC Networks International Iberia .

benelux [edit ]

The dutch interpretation has launched on May 1, 2007. [ 36 ] This version is distributed by A & E Networks Benelux. In January 2008, History HD was launched in the Netherlands. [ 37 ] It is available on cable providers Telenet and Ziggo. It is besides available on the IPTV serve KPN .

Poland [edit ]

A polish adaptation was launched on April 9, 2008. It is available on cable providers Aster, Dialog, Toya, and UPC Polska, and besides through satellite television ( with its HD version carried on the newton platform since June 1, 2012 ) and an SD version on Cyfra+ since November 2, 2009 ) .

scandinavia [edit ]

A scandinavian interpretation was first launched in September 1997, broadcasting for three and late four hours a day on the analogue Viasat platform. initially time-sharing with TV1000 Cinema, it was former moved to the swedish TV8 distribution channel and continued broadcasting there until November 2004. When History channel announced their own 24-hour pan-European groove, Viasat launched its own history-oriented channel, Viasat History, in the Nordic region, but with no master programming. On February 1, 2007, the History Channel returned to Sweden and besides Denmark, Norway, Finland when the pan-European adaptation was launched as a standalone channel on the Canal Digital satellite platform and late through cable operator Com hem. The History Channel launched on February 1, 2007, on the Canal Digital DTH satellite box for viewers in Norway, Sweden, Denmark and Finland. The impart is being launched by The History Channel UK, A & E ‘s joint venture with BSkyB. Although it broadcasts in English with local subtitles, the channel is scheduled individually from the UK version .

asia [edit ]

India [edit ]

The History Channel started its operations in India in late 2003 with twenty-first Century Fox ‘s STAR television receiver as its sales partner, managed by National Geographic until November 21, 2008. [ 38 ] The History Channel India closed down on November 21, 2008. In 2011, History was granted permission to relaunch services in India. A joint venture of A & E Networks and TV18 relaunched History TV18 in India in eight languages in 2014. [ 39 ]

Southeast Asia [edit ]

A joint venture of AETN and Astro All Asia Networks launched the History Channel in Singapore, Hong Kong, Thailand, the Philippines, Malaysia, Indonesia, Vietnam, and Brunei in the second and third base quarters of 2007, and in Taiwan and China by the end of the class. [ 40 ] Some early asian countries, such as Kuwait, Israel, and Japan, have their own versions of the net. On September 1, 2008, History Channel Asia was formally launched in Singapore and Hong Kong followed by the Philippines. [ 41 ] [ 42 ] [ 43 ]

South Korea [edit ]

The south korean adaptation of History Channel was launched on September 22, 2017, replacing the Southeast adaptation that was previously transmitted. After the launch, A+E networks Korea launched an master serial program called History in the Bottle ( 말술클럽 ) .

Latin America [edit ]

The latin american english version was launched in 2001. It is owned by A & E and controlled in the region by Ole Distribution. It airs US scheduling, translated to Spanish or Portuguese or in english with spanish or portuguese subtitles. besides, it develops some romance american program in spanish .

Africa [edit ]

history launched on Azam television in 2018. history launched on Zuku television in Channel 415 when replacing Discovery Science on 6 November 2021 .

South Africa [edit ]

The History Channel was launched on December 1, 2003, as part of the DStv satellite television receiver package provided by MultiChoice. [ 44 ]

Programs [edit ]

This is a list of programs available from History Channel. These shows are owned by the channel .

References [edit ]

Leave a Comment

Your email address will not be published.